Every Centre a Periphery Every Periphery a Centre

Έκθεση του Γερμανού καλλιτέχνη Horst Weierstall στη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρνακας

Η Δημοτική Πινακοθήκη Λάρνακας παρουσιάζει την έκθεση του Γερμανού καλλιτέχνη Horst Weierstall, με τίτλο Every Centre a Periphery Every Periphery a Centre και επιμέλεια της Μαρίνας Χριστοδουλίδου, που θα πραγματοποιηθεί από τις 8 Δεκεμβρίου 2017 μέχρι τις 31 Ιανουαρίου 2018.

Η έκθεση αποτελεί την τέταρτη δράση της συνεργασίας του καλλιτέχνη με την επιμελήτρια, έπειτα από μια σειρά εκθέσεων και συζητήσεων που προηγήθηκαν κατά τα έτη 2016 και 2017 στο Μουσείο Τεχνών Ζαμπέλα, στο Goethe Institute Κύπρου και στα πλαίσια του ‘Πάφος 2017’. Οι δράσεις έγιναν με αφορμή το πρότζεκτ Walking a Line που στόχο έχει την έρευνα γύρω από την πρακτική του καλλιτέχνη από το 1979 μέχρι σήμερα. Το πρότζεκτ ολοκληρώνεται με την επερχόμενη έκθεση και την πρεμιέρα του ντοκιμαντέρ για τον καλλιτέχνη, σε σκηνοθεσία του Νικόλα Ιορδάνου και της Σύλβιας Νικολαΐδου, ως παράλληλη εκδήλωση της έκθεσης.

Ο τίτλος, Every Centre a Periphery Every Periphery a Centre, διατυπώνει μια θεματική την οποία ο καλλιτέχνης ταυτίζει με περιφερειακά μέρη που επισκέπτεται ανά τον κόσμο, και την οποία όμως βίωσε και ανέπτυξε μέσω του έργου του στο χαρακτηριστικό τοπίο της Λάρνακας. Ο ίδιος αναφέρει:

‘Η Λάρνακα αποτελεί για μένα ένα ξεχωριστό τοπίο. Την γνώρισα περπατώντας και στη συνέχεια την προσέγγισα μέσω της λογοτεχνίας που συγγράφτηκε από ταξιδιώτες του 15ου και 19ου αιώνα. Ανέκαθεν με ενδιέφερε να ταυτιστώ με τις αντιλήψεις ταξιδιωτών δημιουργώντας στην πορεία τις δικές μου εντυπώσεις για κάθε πόλη. Χρησιμοποίησα για έργα μου στοιχεία της Λάρνακας και δημιούργησα επί τόπου πράξεις – performances – με αναφορά στην Αλυκή και στον ορίζοντα της.
Να αναφέρω επίσης ότι η ζωή μου στην Κύπρο ξεκίνησε από τη Λάρνακα όταν δίδασκα καλές τέχνες κατά τη δεκαετία του 1980 στην Αμερικανική Ακαδημία. Φεύγοντας από την Ακαδημία περπατούσα καθημερινά στο παραλιακό μέτωπο, στις γνωστές Φοινικούδες. Ήταν σημαντική για μένα η θάλασσα, ο ορίζοντας και παράλληλα το τι βρίσκεται πέραν από τον ορίζοντα της πόλης… Ο τρόπος με τον οποίο μπορεί να εννοιολογηθεί η πόλη με βάση τα γεωγραφικά και ιστορικά της στοιχεία, είναι σίγουρα κάτι που με αφορά προσωπικά και αναπόφευκτα και τη δουλειά μου.’

Η πρακτική του Horst Weierstall συνδυάζει σχέδιο, ημερολόγια, αρχειακό υλικό, κολλάζ, βιβλία καλλιτέχνη, τοποειδικές εγκαταστάσεις, ζωγραφική και πλάνα από performances – πράξεις – όπου ο καλλιτέχνης χρησιμοποιεί ως μέσο έκφρασης το ίδιο του το σώμα. Έχοντας ένα μοναδικό τρόπο να παρατηρεί το τοπίο και να μετατρέπει σε έργο τις εμπειρίες που συλλαμβάνει και βιώνει, θα έλεγε κανείς ότι το έργο του είναι εφήμερο και συνάμα διαχρονικό, γεμάτο ποίηση και συναίσθημα.
Η έκθεση δεν αποτελεί μια χρονολογική ή αναδρομική κατατόπιση στην εξέλιξη του έργου του. Επιχειρεί να αντιπαραθέσει διαφορετικές φάσεις της δουλειάς του, σειρές έργων του, μέσα, και μεθόδους. Παρόλο που ο Horst Weierstall είχε ως βάση του την Κύπρο από το 1981 μέχρι το 2008, το έργο του επηρεάστηκε σε μεγάλο βαθμό από τις συχνές επισκέψεις του σε Αγγλία και Γερμανία. Ο καλλιτέχνης είναι ένας εκ των πρώτων εκπροσώπων της Performance Art στην Κύπρο. Επιλεγμένες πράξεις από το παρελθόν, όπως ο ίδιος ονομάζει τις performances του, θα προβάλλονται κατά τη διάρκεια της έκθεσης στο βίντεο Fragments.
Η έκθεση θα συνίσταται σε τέσσερις ενότητες, μια για κάθε δωμάτιο του εκθεσιακού χώρου. Οι τέσσερις αυτές ενότητες θα φέρουν η κάθε μια διαφορετική παρουσία, υπογραμμίζοντας έτσι την πολυμορφία της πρακτικής του καλλιτέχνη. Επιπλέον, η ιδιαίτερη τοποθεσία και η αρχιτεκτονική της Δημοτικής Πινακοθήκης Λάρνακας – που αρχικά ήταν οι αποθήκες του λιμανιού – ενέπνευσαν τον Horst Weierstall για δημιουργία μερικών επί τόπου παρεμβάσεων στο χώρο ως στιγμιαίες πράξεις κατά τη διάρκεια της εγκατάστασης της έκθεσης.

Σε έκδοση που θα συνοδεύει την έκθεση μπορεί κανείς να εντοπίσει αποσπάσματα από διάφορες λογοτεχνικές πηγές, στις οποίες αναφέρθηκε ο καλλιτέχνης κατά τη διάρκεια της πρακτικής του. Τα αποσπάσματα παρατίθενται όπως ακριβώς αναγράφονται στις σημειώσεις του καλλιτέχνη, παράλληλα με κριτικές από διάφορους συνεργάτες του. Στόχος του δοκιμίου, των εκδόσεων Moufflon, είναι να παρέχει στον αναγνώστη ελεύθερο πεδίο για ερμηνεία και την αίσθηση συμμετοχής στην αποκωδικοποίηση των θεμάτων και των εννοιολογικών ιδεών που αναπτύσσονται στα έργα του.

Την τελευταία μέρα της έκθεσης, 31 Ιανουαρίου 2018, και ώρα 20:00 θα λάβει χώρα η πρεμιέρα του ντοκιμαντέρ για τον καλλιτέχνη, σε σκηνοθεσία του φωτογράφου Νικόλα Ιορδάνου και της εικαστικού, με βασικό μέσο το βίντεο, και σκηνοθέτριας κινηματογράφου Σύλβιας Νικολαΐδου. Ένα ασπρόμαυρο ντοκιμαντέρ για τον Horst Weierstall και το έργο του, το οποίο εκτείνεται, για πάνω από τέσσερις δεκαετίες, πέρα από την Κύπρο και τη Γερμανία. Το ντοκιμαντέρ δεν θα πραγματεύεται μόνο την πρακτική του από αρχειακό υλικό, αλλά θα παρουσιάζει επίσης πράξεις που πραγματοποιήθηκαν με αφορμή τη δημιουργία του. Η έκθεση και το ντοκιμαντέρ στοχεύουν στην περαιτέρω εξερεύνηση του έργου του Horst Weierstall, αναδεικνύοντας έτσι τη συμβολή του στην καλλιτεχνική σκηνή της Κύπρου.

Η έκθεση θα εγκαινιαστεί από τον Δήμαρχο Λάρνακας, κ. Ανδρέα Βύρα, την Παρασκευή, στις 8 Δεκεμβρίου 2017, και ώρα 20:00.

Την Τετάρτη, 31 Ιανουαρίου 2018, στις 20:00 θα λάβει χώρα στον εκθεσιακό χώρο η πρεμιέρα του ντοκιμαντέρ για τον Horst Weierstall, με τίτλο Marking Time, σε σκηνοθεσία του Νικόλα Ιορδάνου και της Σύλβιας Νικολαΐδου.

Είσοδος Ελεύθερη

Σχετικά νέα

No Results
X
Translate »